Friday, October 16, 2009

thinking postive or prepare for the worse?

bismillah

bile sumthing bad happen to us..
or sumthing bad unexpectedly happen to us,
bile kite bingung, hidup terasa seperti buntu,
kadang-kadang kite nampak ada 2 pola pikir..
orang selalu sebut,think positive..think positive..think positive..

saya pun macam tu..
bile orang mintak advice dari saya,sebolehnye kite akan cakap sumthing yg positive..
jangan fikir negative..

tp bile kite yang alami,kite sendiri susah nak fikir positive..
seakan-akan ada sesuatu dalam diri yang membuatkan kite takut nak berfikir positif..

ada apa dengan positive thinking?

bile kite dihadapkan dengan masalah, kite sentiasa mengharapkan pengakhiran yang positive.
bagi kite, bile kite berfikiran positif,kite akan lebih tenang, akan lebih mudah berfikir mencari solusi dan yang pasti, kite takkan mengalah..

tapi bagi saya
bile sesuatu melanda saya
saya merasakan ada sesuatu yang menolak dalam diri saya tuk berfikiran positif
mungkin saya paranoid
tapi
adakah semua akan berakhir dgn baik

adakah salah jika saya berfikir negatif
jika saya berpegang pada;
saya prepare tuk menghadapi yg terburuk?
bile kite berfikir positif,tetapi kadang2 nasib xmenyebelahi
membuatkan sesuatu yang buruk terjadi
dan kadang2 kite dalam keadaan tidak bersedia menghadapinya

bagi saya
bile sumthing happen
mungkin luaran nye, saya akan cube berfikiran positif
orang2 akan lihat saya seperti confident,seperti xde keraguan dalam diri saya
seperti tiada titik lemah atau tanda putus asa
tapi dalaman
saya sentiasa berfikiran negatif
bukan maksud saya give-up,bukan maksud saya lemah
bukan maksud saya takut
memang saya takut
sbb tu saya berfikiran negatif
kenapa saya harus berfikiran negatif????
sebab
im prepare for the worse
if it is really happen, i think im ready
im ready to feel lose
atleast im ready
and tu xmembuatkan saya terlalu terluka
dan bile sebenarnya sesuatu yg baik pada akhirnya
maka
disitulah kredit tuk saya
alhamdulillah saya panjatkan

mungkin itulah saya
punya sifat2 yg sangat kuat
dan pada masa yg sama
punya segala sifat yg sgt lemah
cume
kadang2 saya tak pandai memilih sifat yg kuat
membuatkan saya menjadi lemah
selemah2nye

mungkin sekarang saya lemah
mungkin nanti saya kuat

saya yang harus memilih...

1 comment:

  1. babe...

    r u ok ???

    mmg lah kdg2 susah nk think +ve if we faced that situation..nvm..just b tough.. forget d sad memories... we hv to move on..dont turning back ! love yah

    ReplyDelete