Tuesday, August 10, 2010

puasa???

sudah bersediakah anda berpuasa???
terus terang-terbuntang saya cakap saya xbersedia...hehe..ntah la..cam xde feel je tibe2 esok puasa..tapi semoga saya mampu menjalaninya..
bukan ape, saya ni ade masalah dalam mengingat yang saya puasa,terutama hari pertama atau kedua atau ketiga puasa..heheheh
teringat zaman sekola rendah dulu..
darjah tiga xsalah..da la time tu da jadi pengawas..hari pertama puasa tu..kat sekola maintain lagik xmakan..kantin pun sediakan makanan tuk budak2 india ngan cina je..
pastu balik sekola..jeng-jeng-jeng...besala depan sekola satu deret tu kedai apek..kedai apek jual eskrem la..jual asam la..jual keropok la..heaven gila balik sekola..then, saya dengan selamba jalan2 la kat kedai apek..sementara nak tunggu ayah saya jemput..saya dulu2 suka makan asam kulit limau..fuh..best!wangi!saya pun beli satu..pastu kuar la dari kedai apek,duk kat kaki lima kedai..depan tu pulak bas sekola baru sampai..budak2 penuh da cam tin sardin..saya dengan selamba bukak asam tu dan makan dengan penuh nikmat..tibe2 sedara saya yg ade atas bas terus jengukkan pale die keluar bas, terus gi jerit, "ZULAIKA TAK PUASA YEEEEEEE!!!!"
saya pun pandang muka dia, muka org2 laen, langsung sorokkan limau dan lari..hahhha..cess..lupe lak da start puasa!!

kesah kedua ni lucu la..xde apepun sebenarnye..time tu darjah 2 kot..besa la bangun sahur..then kecik2 dulu kan makan champs la,appeton la..so before nak tido balik,saya pun budak baek,makan la champs perisa oren sebelum sambung tido..pastu ibu kejut bangun pagi nak pegi sekola..saya bangun tido je,gosok2 mata, tibe2 terasa eh!ada champs lg sket dalam mulut ni..sesaat sebelum nak bangkit dari katil je, dengan selamba nya aku menelan champs tu..ngahahhha...da telan,da mandi, da gi sekola..baru terpikir...xpe ke saya menelan champs tadi??hahahhahahahhahaha...
zulaika zulaika..hopefully da bear ni xbuat lg perangai cmni..
ha...tapi kan da besar ni laen lak perangai nye..xde kaitan da dengan makanan..klu lupe,rezeki la kan..tapi pe'el sekarang ni, setiap pagi selepas mandi, lepas bersihkan muka,korek tinge dengan cotton bud adalah rutin!klu xde taik tinge pun, paling mengringkan saluran tinge saya sbb pas mandi je rasa basah..huhuhu...besok da start xleh korek tinge pagi2..huhuhu..hopefully saya ingat!

kepada semua muslim di dunia!selamat berpuasa!marilah sama2 kita tingkatkan ibadah dan amalan kita..semoga semuanya diberkati~
saya pun mohon maaf klu saya ade buat salah..ngehngehngeh..saya kan nakal..tapi saya janji nakal saya disorokkn sempena bulan puasa~


mulut, jangan la kau berkata yang tidak perlu dan tidak baik!
hati, janganla kau penuh hasad dengki dan iri!
akal, jangan la kau berpikiran yang sia-sia!

2 comments: