Saturday, November 21, 2009

~doctor vs chef~

seyesly,
i still cant believe im half way to be a doctor
insya Allah..amin

i still remember..when people asked me what i wanna be
my simple answer is
SURGEON
and i never thought that i got this chance..
not many people got..
so i should be very thankful

seyesly,
dulu ingat xkan jadi kenyataan
sebabnye
terasa mcm terlalu tinggi tuk digapai
bile masuk SBP
seems like every one had been forced to aim something that is very professional
saya pun xtahu
sume duk ngidam doc,engineer,arkitek
cikgu pun siket je yg ngidam
paling lecturer
maybe sebab tu la SP ditubuhkan
waktu tu,
mulut ni ringan je ckp nak jd surgeon
future pn nampak kabur
sbb nye
saya ni bukan la A-list student
average

masa abes PMR
saya da set future saya
kurang lebih camni
# pas PMR nak blaja masak
#pas SPM blaja menjahit,ambik lesen keta
#pas masuk U,kawen
ni secara singkatla..
well,so far sume brjalan spt dirancang..
cume,sempat blaja wat baju kurung je..tu pun da lupe cmne..

masa nak isi norang UPU pas matrix,
dgn pointer yg,erm,boleh la
saya da blank nk isi ape..
before masuk matrix,
isi borang UPU pn same..
coz saya pun suke course yg simple2
smpi penah terpikir nak ambik chef kat UiTM,

saya suke masak
[wah,td intro je rupenye]
sebab ape?
sebab saya suke makan
so
lepas PMR saya belaja masak dgn wan saya
tym tu wan kuat lagi
larat lagi nak tgk gulai saya ok ke x
warna kari tu da oren merah2 ke,warna masak asam peas tu pekat ke x
skang ni,kalau tanye wan
die juz jawab
kalau raso eh da sodap,sodap la tu..
pas SPM,mmg ibu xbg kerja,sbb xnak biasakan aku pegang duit,nnt da malas nk blaja
so aku ambik lesen keta,dgn blaja menjahit kat KEMAS
and xlupe,jadi suri rumah sepenuh masa
hari2 kerja memasak
meningkat skills yg ada
kalau before PMR aku blaja yg simple je..goreng2,plg pun blaja masak kari.
[sbb tu my experty is curry]
pas SPM lak wan ajar masak lomak cili api,asam pedas,tomyam
sambal pn jarang sbb adik2 xmkn pedas lg tym tu,wan lak suke gulai..so,menggulai la aku hari2..

saya sangat suka bagi orang makan
sebab kenyang orang pun kite leh rase
then,org cakap,kalau bagi orang makan,rezeki kite pun insyaAllah dimurahkan
penah sekali
saya masak ikan kerapu [kot]
masak sup ikan
ibu puji,die cakap
angah masak seap la..angah masak buh ape ni
aku dengan santai dan rileks just menjawab
i cook from my heart
fulamak!!!xtahan ayat
tp mmg betul
[igtla alyn adikku sayang]
kalau anda masak dgn hati yg ikhlas
sure menjadi masakan anda
even its only a simple dish
sbbnye
saya penah sekali tu masak sbb terpaksa
erm
maksudnye,saya tgh xde mood nk masak
tapi disuruh masak
so sepanjang masak tu
hangin je la hati ni
even bahan sume d cukup
masak seperti biasa pun
but suddenly
pasti ada rase yg xkick
selepas 3 4 kali pengalaman begitu
saya pun akan ikhlaskan hati nk masak disaat saya xbegitu ikhlas
sbbnye perut saya gak yg rugi

papepun
even nnt2 saya jadi doc,
anak da 2 3,
saya tetap akan memasak
insya Allah,modal byk,bukak kedai makan,tp bukan saya la yg uruskn..saya jd CEO je..kuikui

No comments:

Post a Comment