Monday, June 7, 2010

take a break

pepatah cina ada menyebut,
walaupun kau mengangkat sebaldi penuh air dari sungai ke bukit setiap hari,
janganlah sedih kalau bila tiba di bukit,
airmu menjadi separuh.
kerana di sepanjang jalan yang kau lalui setiap hari,
tanpa kau sedari kau telah memberi kehidupan kepada yang ada di sepanjang jalan tersebut..
last week dr.Iwan K.,staf bedah digestif banyak bagi input,yg kebanyakannya bukan untuk otak,tp untuk hati.. dia buatkan saya berfikir,buatkan kami berfikir.
katanya lagi, lebih susah mengajar orang yang tidak bertanya daripada mengajarkan orang yang bertanya.kerana kita xtahu apa yang dia tidak tahu,dan apa yang dia mahu tahu..

saya sgt ingin jadi ahli bedah..keinginan saya muncul walaupun dari pemikiran bahwa saya suka explore apa yang ada di dalam badan kita.
tapi makin dewasa,makin mengenali ilmunya,tantangan jadi mencabar..
dokter berkata lagi,"seorang ahli bedah bukan sahaja harus punya HAND untuk melakukan operasi, bukan takat harus punya HEAD untuk merencanakan operasi, tapi juga harus punya HEART, supaya apa yang kita kerjaan, tidak akan merugikan patient.."
DO NO HARM- dats the principle..patient datang kepada kita dengan memberi kepercayaannya kepada kita, oleh itu jangan sekali2 hilangkan kepercayaannya dengan menambahkan lagi beban yang die telah ada..
dokter selalu pesan lagi, " hormati lah patient kamu, jangan pernah meremehkan mereka, kerana dari mereka la kamu belajar,dari mereka lah kamu mendapat ilmu..kerana merekalah guru kamu.."
ayat2 ini yang sering terngiang2 di telinga saya..dan saya masih berdoa dan berharap agar Allah tidak hilangkan ingatan saya ini,supaya saya tidak lalai.

kalau dulu saya masih meragukan apakah saya mampu di bidang ini,walaupun punya keinginan..dan sampai sekarang kadang2 keraguan itu masih ada..tapi saya masih bersyukur..
saya senang dengan apa yang saya lalui, walaupun sekarang tidak terlalu membantu patient, tp saya rase sekarang saya membantu diri saya sendiri..saya jadi lebih bersyukur..dan saya berdoa saya tidak akan pernah berhenti bersyukur..

orang selalu bertanya best ke x hidup kat indonesia, walaupun banyak yang punya pemikiran negatif, tapi jujur, saya xpernah menyesal, malah dari dulu saya bersyukur.. kerana saya makin tahu tentang kehidupan..merasakan hidup kita susah sedangkan ada yang beribu kali lebih susah..merasakan kadang2 kita xnak hidup sedangkan jutaan yang berjuang untuk hidup..

walaupun kadang2 banyak yang saya xsanggup nak hadapi,takut nak hadapi, namun saya mulai belajar cara untuk melawan bukan dengan cara lari, tapi dengan hadapi nya..

kesimpulannya, saya sangat senang dengan apa yang saya lalui sekarang..my family always support me, and i have friends who always be there for me..
and i know Allah always beside me..and i do pray, i really do, pliz guide me..

p/s: WORLD PEACE

No comments:

Post a Comment