Wednesday, March 10, 2010

i love to be here

hurm..mesti anda tertanya2 'here' di atas merujuk kepada ape..

well,hari ni hari ke-3 PRADIK (pengantar pra pendidikan)..and hari ni jugak ade penutupan dan post test.. and alhamdulillah saya lulus post test..

tym pradik ni la,kami,dokter2 muda yang baru mengorak langkah setapak ke hadapan (ayat cam wat esei spm) menuju dunia RS (rumah sakit aka hospital), diberi pendedahan dan gambaran awal mengenai RS dan aturan nya.. kami belajar mengenai tindakan medik yang berakibat sanksi hukum, tentang 'patient's safety', transfusi rasional, komunikasi antara dokter muda dan pasien,perawat dan petugas lainnya..tapi, ade satu sesi di mana saya sgt terharu sekali dan sgt bersemangat..yaitu sesi 'LAYANAN SEPENUH HATI'.. terima kasih dr. Agus Ali Fauzi, sebab wat saya lebih ikhlas dan lebih berseida menggalas beban di bahu..

saya belajar banyak sangat waktu tu..bukan saje perkara baru, tp perkara yg lame tapi mungkin terlupa, atau perkara lama dan dikuatkn lg ingatannye..
saya belajar yang menjadi seorang dokter bukan utk dimegah2..dr.agus pesan, jgn harapkan org hormat kite,slagi kite xhormat mereka dl..
saya belajar, layan la pasien seperti subjek, yakni hamba Allah yang setara dgn kita, kerana dari dia lah kite belajar, dan kerana die adalah guru..
saya belajar, jangan pernah mengharapkan sesuatu dari org laen, tapi kite harus memberi..beri lah sebanyak mungkin..
saya belajar, jadilah problem-solver, bukan trouble-maker..mengingatkan sy pada suatu pelajaran, 'jangan pernah susahkan orang laen,kelak kite akan disusahkan di akhirat kelak'..
saya belajar, hidup hendaklah sentiasa menolong orang lain..byk kai dr.agus ulang perkataan tu..saya akan igt doc..dgn segala ekspresi,saya akan sentiasa menolong orang!
saya belajar, bahagiakan la orang lain, nescaya kite pasti bahagia..

banyak lagi yang saya belajar..banyak yang menyedarkan saya..mungkin dulu ade sedikit keraguan apekah ini jalan yang terbaek untukku?? tapi lepas mengharungi 7semester, dan hampir melangkah sebagai dokter muda, dan setelah melalui sesi bersama dr.agus tadi, ade terlintas di hati saya, inilah yang saya mahu..inilah yang terbaek dalam hidup saya..

orang kate, hidup ini singkat, so nikmatilah sepuasnye..camne cara kite menikmati hidup kite?
mungkin ini cara saya..berbagi rasa senang dan susah bersama orang lain, membawa cerita saya utk dikongsi, membantu mereka yang memerlukan saya, dan paling penting, membuat mereka bahagia dan tersenyum! saya sukakan senyuman..ketahui lah, senyuman lah benda pertama yg buat saya tertarik dgn seseorang!haha..lari tajuk sket..

so, sebab tu saya suke berada di 'sini'..


p/s: dr.agus asyik pesan, kite ken selalu senyum! dan die suruh practice sebut 'siji' 1000x sehari..haha..biar belah kanan ngan belah kiri same je lebar nye..haha

No comments:

Post a Comment